Verder denken dan de (markten)waan van de dag!
Sorry, maar deze discussie is net gesloten.
Tags:
overigens, moesten er mensen zijn die zich afvragen wat caveat emptor wil zeggen, het staat uiteraard in wikipedia
Ik zou het bekijken op een termijn van 50 jaar, in functie v/d Kondratieff-cycli. Als we ervan uitgaan dat er vanaf de 2° helft v/d de jaren 80 een nieuwe cyclus begon, dan hebben we eerst 20 jaar te maken gehad met lange opgaande bewegingen en korte neerwaartse correcties. Nu komen we in de omgekeerde fase: lange neerwaartse, gevolgd door korte opwaartse golven. Fundamenteel blijven we er op vooruit gaan maar in de neerwaartse fase voelt dat anders aan. De kunst is echter om positief te blijven en kansen te zien die niemand anders ziet. Neem nu de driehoek Roeselare-Kortrijk-Wargem: in elke crisisperiode (jaren 30, 50 en 70) van de laatste 100 jaar is deze streek blijven groeien door in te spelen op nieuwe opportuniteiten en door het uitvoeren van geslaagde reconversies. Als spaarder/investeerder kun je in zo'n negatieve fase maar één zaak doen: zo veel mogelijk spreiden (aandelen, obligaties, vastgoed, ...). Ik ga er echter van uit dat (in tegenstelling tot vele doemdenkers) de economie geen finale melt-down tegemoet gaat: de mensen blijven functioneren. Ze blijven met de auto rijden, die na een tijdje moet vervangen worden. Ze blijven eten kopen in de supermarkt, die dan ook moet bevoorraadt worden. Ze wonen in een woning die veroudert en waar er onderhoud moet gebeuren. Dat de vastgoedprijzen in België een grote crash tegemoet gaan is zeer onwaarschijnlijk. Ik werk in een sector waar ik een goed zicht heb op de immotransacties van een bepaald gebied (registratiekantoor): er is weliswaar een daling van het aantal transacties maar er wordt toch nog altijd gekocht en verkocht (zelfs al is de nieuwbouw licht aan het dalen). Als je weet dat België tegen 2030 ongeveer 12 miljoen zielen zal tellen, die dan nog zullen leven in kleinere gezinnen, dan is het logisch dat de vastgoedprijzen op lange termijn opwaarts gaan. Moraal van het verhaal: het is nog altijd de moeite om risico's te nemen maar spreid je risico's, kies uw timing uit en investeer in functie van je behoeften op lange termijn.
Welkom bij
BearBull / De Tijd
© 2009 Gemaakt op Ning door Roland Legrand. Uw eigen sociale netwerk oprichten
Banners | Een probleem rapporteren? | Privacy | Algemene voorwaarden